سایت تخصصی گیاهان دارویی.بزرگترین مرجع گیاهان دارویی. درمان ساده بیماریها با گیاهان دارویی.خواص میوه ها.خواص سبزی ها .داروهای گیاهی.اطلاعات دارویی.درمان لاغری.درمان چاقی.بیماریهای شایع.اخبار سلامت.اخبار پزشکی.تریاژ.
تندرستی را در طبیعت جستجو کنید 
قالب وبلاگ
نویسندگان
ابر برچسب ها
<>
عنصر روی




هر ماده غذایی برای این که بتواند نقش موثری در بدن ایفا کند، افزون بر سالم و تازه بودن باید تامین کننده نیازهای بدن انسان به منظور رشد و نمو و فعالیت های روزانه نیز باشد. در مصرف انواع موادغذایی لازم است به مواد معدنی مورد نیاز بدن توجه بیشتری شود.
مواد معدنی ضروری بدن آن دسته از موادی هستند که معمولا به صورت ترکیب با سایر موادغذایی و یا به صورت نمک های آلی و غیرآلی وجود دارند که می‌توان آنها را به دو دسته عناصر اصلی و عناصر ناچیز تقسیم کرد.

 از دسته اول ساده ترین مثال کلر و سدیم است که مصرف آن به صورت نمک طعام متداول است؛ اما عناصر ناچیز یا ریزمغذی‌ها شامل: مس، آهن، روی، ید، کبالت، منگنز، فلوئور و مولیبدن به اختصار است.

از آن جایی که « روی » یک ماده بسیار ضروری برای انسان است و در صورت کمبود، عوارض خطرناک و جبران ناپذیری ایجاد می‌کند، به نقش مفید این عنصر می‌پردازیم.

« روی » بعد از آهن بیشترین درصد مقدار ریزمغذی مورد نیاز بدن را به خود اختصاص داده است.

این عنصر فعال کننده بیش از دهها آنزیم دربدن موجودات زنده است و در سلامت جسمانی انسان نقش موثری ایفا می‌کند.

براساس آمار حدود 50درصد کم خونی شایع در جامعه، حاصل کمبود تلفیقی دو عنصر آهن و روی است، اما در کشور ما بیشتر به آهن اهمیت داده می‌شود و نقش مفید « روی » فراموش شده است.

کمبود « روی » در ایجاد خستگی زودهنگام بی تاثیر نیست.

عوارض ناشی از آن کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخمها و آسیبهای پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و اسهال، از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد، نارسایی بلوغ جنسی در مردان و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری های عفونی است. اختلال در تفکر، رفتار، خلق و خو و نیز کاهش توانایی یادگیری حاصل از کمبود روی نشان دهنده اهمیت این عنصر در فیزیولوژی مغز است.

سلولهای بدن از گلوکز استفاده می‌کنند که در این میان عنصر « روی » نقش موثری در جذب گلوکز از سوی سلولها را به عهده دارد.به همین دلیل در افرادی که قند خون آنها بالاست و از انسولین استفاده می‌کنند، نقش « روی » در کاهش میزان قند خون این افراد بی تاثیر نیست و همزمان با انسولین می‌تواند از دیابت و عوارض آن جلوگیری کند.

« روی » یکی از عناصر تشکیل دهنده مینای دندان است و کمبود آن سبب تسریع در خرابی و پوسیدگی دندان خواهد شد. همچنین کمبود آن در زنان باردار موجب زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین و کاهش وزن نوزاد می‌شود. مصرف « روی » در دوران بارداری در زیبایی نوزاد نیز موثر است.

از نظر علم پزشکی، « روی » در معالجه بسیاری از بیماری‌ها از قبیل؛ سرماخوردگی، آسم، دیابت، کم کاری غدد خصوصا تیروئید، آلزایمر، وزوز گوش، عفونت مثانه، درد عضلات، انواع سوختگی‌ها و نیز استرس های عصبی نقش بسیار مهمی دارد.


اگر تمایل به تامین روی مورد نیاز بدن از طریق مصرف مواد غذائی  دارید  لطفا" لیست غذا های زیر را بخاطر بسپارید:

غنی ترین منبع روی در غذاهای دریائی مثل ماهی وصدف  بصورت پخته و کنسرو شده می باشد.

سایر منابع عبارتند ازگوشت بدون چربی،غلات،گردو، فندق ودانه های روغنی.

 

دریافت روی از طریق رژیم غذائی دشوار است بخصوص برای گیاهخوران و کسانی که گوشت کمتر مصرف می نمایند.

در فهرست زیر به نقش روی و اثرات غیر قابل انکار آن توجه فرمائید:

1-روی سبب فعال شدن غده تیموس که نقش فوق العاده ای در هماهنگی فعالیت سیستم ایمنی بدن دارد ، می گردد. این غده هورمون بسیار مهمی بنام تیمولین را ترشح می نماید که برای ایجاد لفوسیتها حیاتی است . این غده در اثر بالا رفتن سن و کمبود روی فعالیت خود را از دست داده و سیستم ایمنی بدن را مختل می نماید.

2- روی سبب افزایش میزان آلبومین خون که نوعی پروتئین بوده و سبب طولانی شدن عمر میگردد نیز می شود.

3- روی سبب تولید گاما اینترفرون که یک عنصر اساسی در تنظیم فعالیت سیستم ایمنی می باشد میگردد. این عنصر در سنین پیری کاهش می یابد

4-روی با اثرات مخرب رادیکالهای ازاد مقابله مینماید و جلوی آسیب های ناشی از صدمه سلولها بخصوص ضایعات در لکه زرد شبکیه چشم،کم سوئی،نازائی،سرطان و اشکال مختلف بیماریهای مغزی میگیرد

جهت ادامه فعالیت سیستم ایمنی و فعال نمودن غده تیموس، مصرف 15 تا 30 میلی گرم روی در روزتوصیه شده است مصرف مقادیر بالا تر باید تحت نظر پزشک انجام شودزیردر صورت استفاده بیشتر از مقادیر توصیه شده امکان آسیب به سیستم ایمنی بدن  وجود خواهد داشت.

روی بصورت ترکیبات گلوکونات روی، سیترات روی ، منومتیونین و سولفات روی وجود دارد که 3 نوع اول نسبت به سولفات روی جذب بهتری داشته و کمتر در دستگاه گوارش ایجاد سوزش می نماید. درصورتیکه از قرص های مولتی ویتامین استفاده میگردد 15 میلیگرم روی در این قرص ها وجود دارد ونیازی به مصرف جداگانه مکمل های روی نمی باشد  .

نیاز روزانه افراد به روی

بررسی های انجام شده نشان می دهد که نیاز خانم ها به این عنصر مهم و ضروری ، روزانه حداقل 10 میلی گرم و نیاز آقایان روزانه حداقل 12 میلی گرم است. بیشتر دیده می شود که مقدار مصرف روی بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز است.

مراکز تغذیه ی کشور آلمان و آمریکا توصیه می کنند که برای پیشگیری از امراض حاصل از کمبود روی ، خانم ها باید روزانه 12 میلی گرم و آقایان 15 میلی گرم روی مصرف کنند. اصولاً دوز 15 میلی گرم در روز را حد متوسط دریافت روی می دانند. دوز درمانی توسط روی روزانه حدوداً 50 میلی گرم است. تامین روی به صورت ترکیب " گلوکونات روی " برای بدن بسیار خوب و قابل تحمل است و به خوبی جذب می شود.

«روی» بیشتر در غذاهایی با منبع حیوانی و فرآورده‌های لبنی، تخم‌مرغ و غلات یافت می‌شود.

منابع عمده روی، صدف، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، غلات آسیاب نشده، حبوبات، شیر و فرآورده‌های آن است؛ اما میوه‌ها و سبزی های برگ سبز منابع فقیر این عنصر هستند. در صورت تشخیص پزشک و نیاز بدن، این عنصر به صورت قرص تجویز می‌شود.


کمبود «روی» افراد را دچار کوتاهی قد می‌کند.








طبقه بندی: ویتامین ها و املاح،
برچسب ها: مس، آهن، روی، ید، کبالت، منگنز، فلوئور، غنی ترین منبع روی، منبع روی، وشت بدون چربی، غلات، گردو، فندق، گاما اینترفرون، گلوکونات روی، سیترات روی، منومتیونین، منابع عمده روی، صدف، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، غلات آسیاب نشده، حبوبات، شیر، کمبود «روی»، کوتاهی قد، کاهش رشد جسمانی، تاخیر در بهبود زخمها و آسیبهای پوستی، ریزش مو، بی اشتهایی و اسهال، از دست دادن حس چشایی و بویایی، نارسایی بلوغ جنسی در مردان،
[ شنبه 23 بهمن 1389 ] [ 16:06 ] [ حمید بابوسن ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic