سایت تخصصی گیاهان دارویی.بزرگترین مرجع گیاهان دارویی. درمان ساده بیماریها با گیاهان دارویی.خواص میوه ها.خواص سبزی ها .داروهای گیاهی.اطلاعات دارویی.درمان لاغری.درمان چاقی.بیماریهای شایع.اخبار سلامت.اخبار پزشکی.تریاژ.
تندرستی را در طبیعت جستجو کنید 
قالب وبلاگ
نویسندگان
ابر برچسب ها
<>

 

http://hamkaran.biz/images/laser1.gif


ویتامین ب12

mihansalamat

 

ویتامین ب-12 از ویتامین‌های مهم است و در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد.

 

این ویتامین که به «کوبالامین» نیز معروف است، از ویتامین‌های حل شونده در آب است.

ویتامین ب-12 از عوامل سازنده گلبول‌های قرمز و DNA است و در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد.

گیاه‌خواران و افرادی که از رژیم‌های غذایی کم گوشت و لبنیات استفاده می‌کنند، همچنین افراد مسن‌تر، در معرض خطرات ناشی از کمبود این ویتامین هستند. این افراد یا از منابع گوشتی و لبنیاتی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند و یا بدن آن‌ها در جذب این ویتامین با مشکل روبرو است.

عوامل عدم جذب ویتامین ب-12

این مشکل ممکن است توسط نوعی بیماری عفونی بوجود بیایید. این بیماری سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه دریافت ویتامین ب-12 را دارند را از بین می‌برند.

یکی دیگر از عوامل مشکل در جذب ویتامین ب-12 استفاده از دارو‌های درمان رفلاکس یا ضد اسید‌های معده است.

عمل‌های جراحی که روی بخش‌هایی از روده انجام می‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را ار جذب این ویتامین باز دارند.

اثرات کمبود ویتامین ب-12

اگر میزان کمبود ویتامین ب-12 ناچیز باشد ممکن است عوارض زیادی را به دنبال نداشته باشد و یا این عوارض کوتاه مدت و خفیف باشند. ولی کمبود زیاد این ویتامین باعث ایجاد کم‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می‌شود.

بستگی به بدن افراد، کمبود ویتامین ب-12 می‌تواند باعث بالا رفتن بیش از حد «هموسیستین» در بدن شود. بالا بودن مقدار این آمینو اسید در خون افراد را مستعد بیماری‌های عروقی و انسداد رگ‌ها می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر از کمبود ویتامین ب-12 رنج می‌برید به پزشک مراجعه کنید و از مصرف مکمل‌های غذایی خودداری کنید، چرا که این مکمل‌ها نمی‌توانند میزان کمبود ب-12 را جبران کنند.

علائم و نشانه های كم خونی فقر ویتامین ب12:


از دست دادن اشتها ، اسهال ، كرختی و گز گز دستها و پاها ،رنگ پریدگی پوست ، احساس خستگی زودرس ، سردرد ، زخمهای مخاطی ، و زبانی ، و تغییر رنگ پوست.
معاینه ی این بیماران میتواند نشانگر اختلال رفلكسها و یكسری علائم عصبی دیگر باشد.


منابع ویتامین ب12:


ویتامین ب12 در مواد غذائی حیوانی مثل گوشت ، نرمتنان صدف دار ، شیر ، پنیر ، و تخم مرغ یافت میشود.اغلب مردم كه میتوانند گوشت را بعنوان یكی از اجزای غذائی خود داشته باشند ، كمتر در معرض پیدایش كمبود این ویتامین هستند مگر اینكه بدن آنان توانائی جذب این ویتامین را نداشته باشد.در حالت طبیعی ، میزان ذخیره ی ویتامین ب12 بدن تكافوی نیاز بیش از یكسال بدن را می كند.




طبقه بندی: ویتامین ها و املاح،
برچسب ها: ویتامین ب12، ویتامین ب12 چیست؟، عوامل سازنده گلبول‌های قرمز، گیاه‌خواران، عوامل عدم جذب ویتامین ب-12، اثرات کمبود ویتامین ب-12، علائم و نشانه های كم خونی فقر ویتامین ب12، از دست دادن اشتها، اسهال، كرختی و گز گز دستها و پاها، رنگ پریدگی پوست، احساس خستگی زودرس، سردرد، زخمهای مخاطی، و زبانی، تغییر رنگ پوست، منابع ویتامین ب12، گوشت، نرمتنان صدف دار، شیر، پنیر، تخم مرغ، میزان ذخیره ی ویتامین ب12 بدن، کمبود ویتامین ب-12، عدم جذب ویتامین ب-12،
[ چهارشنبه 4 اسفند 1389 ] [ 00:21 ] [ حمید بابوسن ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
موضوعات
لینک های مفید
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic